Co si tak normální člověk představí pod pojmem "Chaloupka"? Bude to
zřejmě dosti individuální, ale pokud se onen představující si nikdy nezúčastnil
stejnojmenné akce, pořádané každoročně skupinou kolem Marcela Ludvíka,
bude mít jeho představa k té naší zřejmě dost daleko. A jak si tedy "Chaloupku"
představujeme my?
Ideální chaloupka je pořádána v době trvání nejhnusnějšího počasí v
roce, pokud možno za listopadových mlžných plískanic. Budoucí oběti nafasují
od potměšile se tvářícího vůdce zapečetěné obálky s napsaným místem a časem
odpečetění, spolu s krátkým návodem, jak se na ono místo dostat (vlakové
a autobusové spojení, vodní tok plynoucí kolem, pravidelně projíždějící
psí spřežení apod.). V obálce je pak podrobný popis místa, kde leží "chaloupka".
Podle toho, jak dobré vztahy udržujete s tvůrcem trasy, a podle jeho názoru
na vaši zdatnost se vzdálenost pohybuje mezi několika stovkami metrů až
po desítky kilometrů. Zde ovšem přicházím k hlavnímu bodu celé akce: čas
otevření obálek je vždy situován do doby, kdy denní světlo definitivně
opustilo naše luhy a háje. Ano, jedná se o akci noční.
Celá akce má již dlouhou tradici, první "Chaloupka" spadá snad ještě
do doby, kdy jsem nebyl na světě (pro méně informované - před rokem 1974).
Za ta léta se coby chaloupka vystřídala spousta objektů, od chalup a chat
jednotlivých účastníků a jejich známých až po objekt kanoistů u Labe zvaný
Krematorium. Též účastníci se střídali, těžko mohu odhadnout, kolik lidí
tuto akci absolvovalo - sám jsem se účastnil jen několika. Každopádně snad
každá byla silným zážitkem. Vzhledem k širokému spektru zúčastněných (od
mé tety, již se pokoušet prohnat nočním potokem by patrně skončilo smrtí
organizátora, až po mě či bratrance, které nějaký ten noční kilometr mlhavou
noční bažinou nerozhází) je nutno trasy přidělovat skutečně obezřetně.
Je navíc žádoucí, aby se jednotlivé skupiny nepotkávaly už v terénu. Organizátorovi
skutečně nezávidím...občas se mu může totiž stát i taková věc, že i osvědčení
zklamou díky terénním záludnostem, z mapy těžko pozorovatelným (vzpomínám
na akci, kdy nám byla přidělena cca 25-ti kilometrová trasa, a my ztrávili
více jak dvě hodiny zdoláváním zoufale zamlženého kopce Medníku, neboť
nám navlhla baterka, a posléze jsem museli dojet stopem). Je též nutno
dbát na to, aby se účastníci zcela nezlikvidovali (jak trasou, tak konzumací
alkoholických nápojů v cíli - tj. aby tam nebyli ani moc brzo, ani moc
pozdě) hned první den, neboť druhý den se vyráží na další pochod, tentokrát
už společný a za normálního osvětlení.
Jak jsem se již zmínil, v cíli nočního pochodu bývá zajištěn nejen
nocleh, ale často též jídlo a pití. To vím ovšem jen z doslechu, neboť
v době, kdy jsme doráželi já a bratranec, bylo všechno již dávno snědeno
a vypito, a účastníci již kdesi usínali. Při příchodu jsme také občas mívali
poněkud jiné starosti než se shánět po jídle a pití (například jak rozmrazit
vlasy, které do sebe nachytaly vzdušnou vlhkost). Shodou okolností právě
při této výpravě již stejně nebylo po čem se shánět, neboť jsme si hned
na začátku, těsně před otevřením obálky, dali závazek: bude-li cíl před
Labem, jdeme přes památnou horu Říp. Cíl byl na břehu Labe, bohužel však
na tom našem.
Nyní by asi bylo vhodné uvést pár zajímavějších zážitků...bohužel,
zklamu vás. Historky kvapem docházejí, a když si člověk neumí vymýšlet,
nesmí skutečnými příhodami moc plýtvat, nebo by za chvíli neměl o čem mluvit.
Přidám alespoň pár fotek, a vzhledem k tomu,
že už jsem jedno povídání nakousl, tak napíšu alespoň to. Pozor - fotky
a povídání spolu nesouvisí!
Hodně mlhavá Chaloupka, aneb přes památnou horu Říp do krematoria
Na krajinu se snášel soumrak, poloprázdný vlak dusal polabskou rovinou,
a poslední dva účastníci Chaloupky (já a bratranec) zachmuřeně studovali
mapu. Ostatní nás opustili již dávno, odjeli jiným vlakem kamsi na sever.
V okamžiku, kdy vlak dorazil do "naší" stanice, bylo již venku temno jako
od Jiráska. Z něj vystupovala pouze staniční budova, nápadně podobná stodole
a osvětlená jednou lampou nad vchodem do čekárny. Vlak odjel, lidé z něj
vystoupivší zmizeli v temnotách. Výpravčí si nás změřila podezřívavým pohledem,
zhasnula ono jediné světlo, a zmizela taktéž. Nadešel čas rozhodnutí. Podle
předběžných úvah vycházejících ze směru odjezdu zbytku výpravy se náš
cíl nacházel někde na sever od nás, za horou Říp, kterou jsme tím směrem
tušili, patrně kdesi u Labe. Jak je mým dobrým zvykem, přednesl jsem originální,
ve svých důsledcích ničivý návrh: na Řípu jsem ještě nebyl, vezmeme to
přes něj. Bratranci se to sice podařilo uhádat na to, že přes půjdeme jen
pokud to bude při cestě a pokud cíl leží před Labem, nicméně moc platné
mu to nebylo. Cíl ležel na břehu Račického kanálu, PŘED řekou. Takže přes
Říp. A raději fofrem, protože do rána není zas tolik času.
Vyrazili jsme. Cesta vedla noční vesnicí, posléze po silnici a polní
cestou směrem k temnému masivu. Viditelnost byla dobrá, dělalo se jen poněkud
chladno. Pocit zimy nás ovšem velmi rychle přešel. Na Říp se totiž stoupá
prudce, a pokud snad má člověk ještě na počátku snahu spěchat, brzo začne
uvažovat, proč že si bral ty dva svetry. Na vrcholu jsme neviděli nic,
jednak proto, že je zalesněný, jednak proto, že byla tma, ale pohled do
krajiny jsme si užili při výstupu i při sestupu, takže nás to ani nemrzelo.
Když jsme opustili severní stranu Řípu, začaly problémy. Nejprve nenápadně.
Kousek před sebou jsme zaregistrovali ve směru silnice menší křoví. Po cca
10 minutách rychlé chůze jsme zjistili, že se jedná o mohutný strom, jehož
dolní část zmizela v mlze. Ta vzápětí pohltila i nás, a už nás nepustila.
Problém orientace v krajině nabyl nečekaně nových rozměrů, neboť jsme stěží
dohlédli na mapu. Pří rozsvícení baterky se objevil přesně vyříznutý žlutý
kužel, který končil dva metry před baterkou. Pokud jsme se pokusili posvítit
na silnici, viděli jsme maximálně jednu krajnici; na druhou jsme nedohlédli,
ačkoliv silnice rozhodně nepatřila k širokým. Navíc nás světlo baterky
oslňovalo, takže jsme raději chodili potmě. V dobách, kdy jsme předpokládali
odbočku, jsme museli jít po příslušné straně silnice, jinak bychom ji určitě
minuli. Za celou dobu jsme potkali pouze jedno auto, které si s námi rychlostí
nezadalo, jehož světlo jsme viděli asi na deset metrů.
To hlavní ovšem mělo teprve přijít. Jak jsme se od onoho motoristy
dozvěděli, v naší dráze stálo cosi, co měl být za pár let nový plavební
kanál. Momentálně to však vypadalo trochu jinak. Za poslední vesnicí naše
cesta najednou vedla prudce dolů, a skončila v mlhou vyplněné pustině.
Z mlhy se za pochodu občas vynořovaly rozličné stroje, hromady hlíny, zbytky
starých cest, a do toho štěkal jeden či více psů, těžko říct jestli z vesnice
nebo hlídající staveniště. Motali jsme se tam snad hodinu, a nakonec jsme
vypadli pár metrů od místa, kudy jsme tam vešli. To jsme ovšem museli zjistit
tak, že jsme se dozvonili na jednoho z místních občanů. Po delším rozvažování
jsme usoudili, že bude moudřejší, když nebudeme pokoušet osud, a celou
tu hrůzu raději obejdeme uctivým obloukem. To jsme také posléze udělali,
a po několika dalších hodinách usilovného pochodu nočním lesem jsme se
skutečně ocitli v Račicích. Potom už stačilo jen najít krematorium (klubovnu
místních vodáků), nechat rozmrznout povrchové části oděvu, na které se
pochopitelně nachytala (a posléze na něm i zmrzla) vzdušná vlhkost a najít
si místo ke spánku mezi ostatními, kteří už tou dobou pochopitelně spokojeně
vyspávali.
Upozornění: "Chaloupka" je, narozdíl od ostatních akcí popisovaných v blízkém okolí této stránky, akcí soukromou. V nabídce CK KIWI se proto po ní budete shánět marně. Zkuste si raději něco podobného uspořádat sami.
Pavel Urban, pupu () pupu . cz